مقالات

مقایسه قدرت پردازنده های لپ تاپ سری H، U، MQ و HQ

مقایسه قدرت پردازنده های لپ تاپ سری H، U، MQ و HQ

در این نوشته قصد داریم به مقایسه قدرت پردازنده های لپ تاپ  سری H، U، MQ و HQ بپردازیم. همه ما این جمله را بارها شنیده این که پردازنده مغز کامپیوتر است. سی پی یو دستورالعمل های ارائه شده توسط یک برنامه کامپیوتری را انجام می دهد. هر چه پردازنده سریعتر بتواند این دستورالعمل ها را محاسبه کند، عملکرد کامپیوتر بهتر خواهد بود.

هنگام خرید لپ تاپ اولین چیزی که هر یک از ما باید در مورد آن اطلاعات بدست آوریم، پردازنده است. اکثر لپ تاپ های موجود در بازار در حال حاضر با یکی از پردازنده های سری U، HQ، MQ، H و غیره به بازار عرضه می شوند. به طور مثال پردازنده های سری U برای لپ تاپ های مقرون به صرفه طراحی شده اند که در آنها راندمان انرژی به همان اندازه عملکرد مهم است. پردازنده های سری HQ لپ تاپ های ممتاز یا لپ تاپ های گیمینگ ارزان قیمت را هدف قرار می دهند و نیاز کاربرانی که در جسنجسوی لپ تاپی برای انجام کارهای سنگین خود هستند و به قدرت پردازش زیادی نیاز دارند را برآورده می کند.

پردازنده اینتل

حدود 70 درصد از کامیپوترهای دسکتاپ و بیش از 90 درصد لپ تاپ های جدید و حتی لپ تاپ های استوک که در بازار به فروش می رسند دارای پردازنده اینتل هستند. بنابراین منطقی است که در مورد انواع مختلف پردازنده های اینتل که در لپ تاپ ها وجود دارند صحبت کنیم.به طور کلی دو نوع پردازنده ای که به طور عمده استفاده می شوند سری کم مصرف U و پردازنده های بهتر و قوی تری HQ است. اجازه دهید قبل از اینکه این موضوع را به طور کامل توضیح دهیم در مورد  یک سری از اصطلاحات فنی پردازنده صحیت کنیم.

Core یا هسته

اصطلاح Core یا هسته به واحد پردازش مرکزی کامپیوتر (مغز) اشاره دارد. یک پردازنده ممکن است چندین هسته داشته باشد (حداقل دو هسته). این بدان معناست که هر یک از هسته ها به عنوان یک پردازنده جداگانه عمل می کند که قادر به انجام وظایف مختلف به طور همزمان (در کنار هم) است.

اکثر لپ تاپ های مقرون به صرفه و رده بالا دارای پردازنده چهار هسته ای هستند. این باعث می شود که آنها قادر به انجام کارهای مختلف به صورت همزمان بدون کاهش سرعت باشند.

Hyper-Threading

Hyper-Threading یک فناوری ثبت شده توسط اینتل است که برای بهبود کارایی محاسبات موازی ایجاد شده است. یک پردازنده با دو هسته فیزیکی را تصور کنید. Hyper-Threading هسته های فیزیکی را به صورت منطقی تقسیم می کند تا آنها مانند یک پردازنده چهار هسته ای کار کنند.

یعنی یک پردازنده دو هسته ای اینتل با فناوری Hyper-threading طوری رفتار می کند که انگار یک پردازنده چهار هسته ای است. به یاد داشته باشید، این فناوری فقط کارایی را بهبود می بخشد، با عملکرد هسته های فیزیکی واقعی مطابقت ندارد.

Clock speed یا سرعت کلاک

سرعت کلاک به عنوان سرعتی که پردازنده دستورات یک برنامه را اجرا می کند تعریف می شود. به عنوان یک قانون سرانگشتی، با سرعت کلاک بالاتر، پردازنده سریعتر می تواند کار کند.

Turbo-boost یا توربو بوست

ویژگی توربو بوست بیشتر شبیه هجوم آدرنالین به سمت پردازنده است که نیاز به قدرت محاسباتی بیشتر را تشخیص دهد. این ویژگی فقط در سری Core i5 اینتل و بالاتر وجود دارد.

Cache یا حافظه کش

کش به زبان ساده مانند مقدار کمی رم روی پردازنده است. حافظه کش اجازه می دهد تا اطلاعات مورد نیاز پردازنده سریعتر در دسترس قرار گیرد و توسط پردازنده استفاده شود. با مقدار حافظه کش بیشتر، عملکرد پردازنده بهتر خواهد بود.

پردازنده های سری U

پردازنده های سری U پردازنده های موبایل کم مصرف هستند که تعادل کاملی بین بهره وری انرژی و عملکرد را ایجاد می کنند. چگونه یک پردازنده سری U را شناسایی می کنید؟

مقایسه قدرت پردازنده های لپ تاپ سری H، U، MQ و HQ

تنها چیزی که باید به آن توجه کرد نام خود پردازنده است. اکثر لپ تاپ های مقرون به صرفه از پردازنده های سری U استفاده می کنند که به طور مثال می توان به Acer Aspire 5 اشاره کرد.

نامگذاری اینتل برای پردازنده ها از الگوی خاصی پیروی می کند. به عنوان مثال Intel Core i7 7500U را در نظر بگیرید، از آخرین پسوند U، می توانیم نتیجه بگیریم که این در واقع یک پردازنده کم مصرف موبایل است.  i7 مخفف اصلاح کننده نام تجاری است، 7 بعد از آن نشان دهنده نسل است و 500 کد SKU است.

پردازنده U چیست؟

U به سادگی مخفف Ultra-low powered است. تا نسل هفتم اینتل، تراشه‌های سری U با قدرت فوق‌العاده کم دارای دو هسته فیزیکی بودند. با فناوری ثبت شده Hyper-Threading اینتل به چهار هسته مجازی ارتقاء یافت.

اما با نسل هشتم به بعد، 4 هسته فیزیکی ، 8 هسته منطقی (thread) با فرآیند Hyper-Threading وجود دارد. همیشه به یاد داشته باشید که هسته ها هر چه بیشتر باشند، عملکرد بهتری خواهند داشت. هسته های مجازی با کمک فناوری Hyper-Threading تا 17 درصد عملکرد بیشتری ارائه می دهند.

پردازنده های سری HQ

HQ مخفف High-performance graphics است. پردازنده های HQ دارای 4 هسته فیزیکی و حداکثر هشت هسته مجازی با کمک Hyper-Threading هستند. دو هسته فیزیکی اضافی به این پردازنده اجازه می دهد تا عملکرد بسیار بهتری نسبت به پردازنده های سری U داشته باشد.

مقایسه قدرت پردازنده های لپ تاپ سری H، U، MQ و HQ

بدیهی است که توان مصرفی پردازنده های سری HQ بسیار بیشتر از پردازنده های سری U است. معمولاً پردازنده‌های سری HQ در لپ‌تاپ‌هایی با قیمت بالاتر از 800 دلار یافت می‌شوند(به استثنای Acer Nitro 5 ).

Acer Nitro 5  یک لپ تاپ ارزان قیمت (کمتر از 800 دلار) است که دارای پردازنده Core i5 7300HQ است. مدل هایی مانند MSI GL62M دارای پردازنده Core i7 7700HQ هستند و قیمت 1100 دلار به بالا را دارد.

مقایسه پردازنده های سری U و HQ

مدل هسته / رشته ها حافظه کش سطح سوم بر حسب مگابایت (MB) سرعت توربو بر حسب گیگاهرتز گرافیک توان مصرفی بر حسب وات (W) سرعت پایه بر حسب گیگاهرتز
i7 8550U 4/8 8 4.0 UHD 620 15 1.9
i5 8350U 4/8 6 3.6 UHD 620 15 1.7
i5 8250U 4/8 6 3.4 UHD 620 15 1.6
i7 7700HQ 4/8 6 3.8 HD 630 45 2.8
i7 8700HQ 6/12 9 4.6 UHD 630 65 3.2

با توجه به جدول بالا می توان نتیجه گرفت که اگر از لپ تاپ صرفا برای مرورهای معمولی و رسانه استفاده می کنید داشتن پردازنده سری U بسیار خوب است. آخرین نسل هشتم پردازنده های سریU اینتل به همراه گرافیک یکپارچه UHD می توانند ویدیوهای 4K را به راحتی پخش کنند.

اما اگر از لپ تاپ خود می خواهید برای انجام کارهایی مانند ویریش ویدیو یا بازی استفاده کنید که نیاز به منابع زیادی دارد، مطمئن شوید که لپ تاپ های مجهز به پردازنده سری HQ را انتخاب می کنید. هسته های فیزیکی اضافی قطعا عملکرد سیستم شما را تا 3 برابر افزایش می دهند.

تفاوت بین پردازنده های  MQ و HQ چیست؟

تفاوت‌های اصلی (که در واقع بسیار جزئی هستند) بین این دو پردازنده این است که پردازنده های سری HQ  می‌توانند سرعت اورکلاک بشتری را در اختیار شما قرار دهند (3.6 گیگاهرتز در مقابل 3.43 گیگاهرتز). همچنین پردازنده گرافیکی HQ می تواند تا 1200 مگاهرتز اورکلاک شود در حالی که MQ می تواند تنها تا 1150 مگاهرتز پیش برود. پردازنده‌های MQ معمولاً ارزان‌تر و کمی سریع‌تر از پردازنده‌های HQ هستند، در حالی که پردازنده‌های HQ گرافیک یکپارچه‌تری دارند.

تفاوت پردازنده های سری U و H چیست؟

تفاوت واقعی بین پردازنده های سری H و U چیست؟ چرا باید قبل از خرید لپ تاپ جدید به این مسئله توجه کنید؟

قدرت

همه چیز به قدرت بستگی دارد، حتی خنک کننده. شاید متوجه شده باشید که پردازنده‌های سری U معمولاً با TDP (قدرت طراحی حرارتی) 15 وات یا کمتر از 20 وات عرضه می‌شوند. در حالی که از سوی دیگر پردازنده های سری H با  TDP  حداقل 35 وات عرضه می شوند. در اینجا TDP بیشتر به معنای خنک کنندگی بهتر است، که به معنای عملکرد پایدار  است. بیایید کار را ساده تر کنیم، یک ماشین اسپورت و یک ماشین متوسط، هر دو می توانند به سرعت های بالا دست پیدا کنند، اما فقط یکی از آنها می تواند سرعت های بالا را برای مدت طولانی تری بدون گرم شدن بیش از حد و خرابی حفظ کند و به همین دلیل است که به آن کارایی بالا می گویند. پردازنده‌های سری H بیشتر در دستگاه های گیمینگ موجود هستند، زیرا می‌توانند تا زمانی که بخواهید با پتانسیل کامل خود کار کنند، در حالی که تراشه‌های سری U پس از رسیدن به 90 درصد استفاده، سرعت را کاهش می‌دهند که می تواند باعث تاخیر و لکنت شدید شود.

کارایی

همانطور که انتظار دارید، پردازنده های سری H از نظر عملکرد بسیار امیدوارکننده تر از سری U هستند. بیایید Ryzen 5 3550H را با Intel i5 10th Gen 1035G1 مقایسه کنیم. Ryzen 5 3550H یک تراشه کاملا قدیمی است که قرار بود با تراشه i5 8th 8300H رقابت کند. حتی آخرین i5 1035G1 از Ryzen 5 پایین‌تر است. سرعت کلاک توربو i5  معادل 3.6 گیگاهرتز است که پس از رسیدن به آن با کاهش سرعت مواجه می شود، در حالی که Ryzen می‌تواند به طور مداوم در حالت توربو با سرعت 3.7 گیگاهرتز بماند. اگرچه i5 از رم بسیار سریع‌تری پشتیبانی می‌کند، اما زمانی که پردازنده شروع به کاهش سرعت کند، از آن استفاده نمی‌شود. بنابراین می‌دانید که درگیری حرارتی در این تراشه‌های 15 واتی بسیار رایج است، این تراشه‌ها معمولاً برای کارهای ساده یا مرور اینترنت ترجیح داده می‌شوند، به همین دلیل است که این تراشه‌ها در لپ‌تاپ‌ها/نوت‌بوک‌ها و حتی اولترابوک‌ها رایج هستند.

مزایا و معایب پردازنده سری H

مزایا

  • عملکرد بالا
  • حداقل کاهش سرعت
  • قابل اعتماد
  • پردازش بهتر

معایب

  • از انرژی بیشتری استفاده می کند.
  • معمولا گران است.
  • برای تقویت توربو به آداپتور AC نیاز دارد.
  • فن های خنک کننده ممکن است پر سر و صدا باشند.

مزایا و معایب پردازنده سری U

مزایا

  • پشتیبانی مناسب از باتری
  • انرژی کارآمد
  • فن ها صدای کمتری تولید می کنند
  • انتخاب عالی برای استفاده ساده
  • نسبتا ارزان تر از تراشه های سری

معایب

  • گلوگاه پردازنده بسیار رایج است
  • برای کارهایی که از CPU زیاد استفاده می کنند، مانند ویرایش، بازی، توصیه نمی شود.
  • گرمای بیش از حد یک مسئله بسیار رایج است.

سایر پسوندهای پردازنده های اینتل

تراشه های اینتل دارای حروفی مانند K و U بعد از اعداد هستند که به شما این ایده را می دهد که لپ تاپ برای چه نوع هدف و عملکردی طراحی شده است.

پردازنده های  «K» معمولاً سریع‌ترین هستند و سرعت کلاک بالاتری نسبت به تراشه‌های استاندارد فاقد حرف دارند. همچنین به این معنی است که تراشه “آنلاک” است، جایی که کاربر می تواند سرعت کلاک آن را تغییر دهد – یا “اورکلاک” کند تا عملکرد کمی بیشتر را دریافت کند. معمولاً، این گزینه برای علاقمندان به اورکلاک عالی است. این تراشه ها در لپ تاپ های دارای کارایی بالا استفاده می شوند.

پردازنده های “G” به این معنی است که تراشه دارای یک پردازنده گرافیکی داخلی است. بیشتر تراشه‌های اینتل دارای پردازنده‌های گرافیکی داخلی هستند تا بتوانید چیزی را روی مانیتور خود بدون کارت گرافیک اختصاصی نمایش دهید.  اما پردازنده های “G” اینتل با پردازنده گرافیکی قدرتمندتری برای برنامه ها و بازی های پرقدرت تر عرضه می شوند. با کمال تعجب، پردازنده‌های گرافیکی موجود در تراشه‌های «G» اینتل از رقیب اصلی این شرکت یعنی AMD می‌آیند.

“T” به این معنی است که تراشه ها به گونه ای طراحی شده اند که انرژی کمتری مصرف کنند و در عین حال عملکرد کمتری نسبت به تراشه های استاندارد فاقد حرف دارند.

“U” به این معنی است که تراشه برای لپ تاپ ها و دستگاه های موبایل طراحی شده است، زیرا تراشه های “U” مدل های “فوق العاده کم مصرف” اینتل هستند. آنها «انرژی کمی مصرف می کنند» و حتی از مدل‌های «T» انرژی کمتری مصرف می‌کنند و سرعت کلاک پایین‌تری نسبت به معادل‌های خود در اندازه کامل و غیر «U» دارند. با داشتن سرعت کلاک آهسته تر، آنها به همان اندازه گرم نمی شوند و خطر آسیب ناشی از گرما کمتر است. این برای لپ‌تاپ‌های باریکی که خنک‌کنندگی محدودی نسبت به دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌های بزرگ‌تر دارند، خوب است.

آیا i7 بهتر از i5 است؟

پردازنده‌های Core i7 اینتل معمولاً سریع‌تر و توانمندتر از پردازنده‌های Core i5 هستند. جدیدترین تراشه‌های i7 حداکثر شش هسته و 12 نخ را ارائه می دهند که آن‌ها را برای انجام کارها به صورت مالتی تسکینگ پیشرفته مناسب‌تر می‌سازد.

کدام نوع پردازنده برای لپ تاپ بهتر است؟

انتخاب پردازنده لپ تاپ ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید

فعالیت شدت CPU خانواده و سری پردازنده ها
بازی شدت بالا Intel Core i5، Intel Core i7، AMD Ryzen 5، AMD Ryzen 7
طراحی شدت بالا Intel Core i7، Intel Core i9، AMD Ryzen 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *