مقالات

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ استوک بر اساس پردازنده

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ استوک بر اساس پردازنده

با مطالعه بهترین راهنمای خرید لپ تاپ استوک بر اساس پردازنده می توانید دستگاه متناسب با نیاز خود را خریداری کنید. لپ تاپ ها قطعات پیچیده و جامعی را در خود جای داده اند. همه چیز از صفحه نمایش گرفته تا صفحه کلید و قطعات داخلی از اهمیت خاصی برخوردار هستند اما پردازنده (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) بخش هایی هستند که به راحتی دیگر اجزاء را تحت تاثیر قرار می دهند. با این اوصاف در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد پردازنده و پردازنده گرافیکی بدانید تا بتوانید بهترین لپ تاپ را برای خود انتخاب کنید آورده شده است.

خرید لپ تاپ استوک 8 هسته ای یا 6 هسته ای و یا حتی 4 هسته ای؟

بزرگترین انقلابی که در لپ تاپ های امروزی به وجود آماده است افزایش تعداد هسته های پردازنده نسبت به قبل است. واقعیت این است که اکثر ما به همه این هسته ها نیازی نداریم. تعداد هسته هایی که نیاز دارید تا حد زیادی به کاری که می خواهید با لپ تاپ انجام دهید بستگی دارد.

اگر از لپ تاپ خود برای استفاده های عمومی مانند مرور وب؛ استفاده از برنامه های مایکروسافت آفیس و تماشای ویدیو با برخس از ویرایش های سبک عکس استفاده می کنید احتمالا به بیش از 4 هسته نیاز نخواهید داشت. اگر ویرایش ویدیو انجام می دهید؛ کاربر پیشرفته مایکروسافت اکسل هستید، مدل های سه بعدی را طراحی می کنید و یا کدی را روی لپ تاپ خود کامپایل می کنید؛ ممکن است در واقع به هسته های بیشتری نیاز داشته باشید. برای اکثر کاربران معمولی با استفاده سبک حتی لپ تاپ های دو هسته ای مناسب هستند. پیشنهاد ما خرید لپ تاپ دست دوم 4 هسته ای است و برای لپ تاپ های قدرتمندتر 6 هسته را پیشنهاد می دهیم.

خرید لپ تاپ استوک با پردازنده اینتل یا AMD؟

هم AMD و هم اینتل پردازنده‌های لپ‌تاپ مدرن فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. اگر انتخاب شما بین جدیدترین (نسل یازدهم) پردازنده‌های اینتل یا پردازنده‌های AMD (سری Ryzen 5000) است، از انتخاب خود ضرر نخواهید کرد؛ بنابراین اینکه اینتل بهتر است یا AMD تا حد زیادی به یک مسئله ثانویه تبدیل می شود. لپ تاپ های مبتنی بر اینتل معمولا بیشترین گزینه های برتر را دارند در حالی که لپ تاپ های AMD قیمت پایین تری دارند.

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ استوک بر اساس پردازنده

پردازنده های کلاس H در مقابل پردازنده های کلاس U/G

حروف  H؛ U یا G در مدل پردازنده نشان می دهد که CPU یک تراشه با مصرف بالا (H) است که معمولا در لپ تاپ های بزرگتر استفاده می شود یا یک تراشه کم مصرف (U یا G) که معمولا در لپ تاپ های بسیار نازک و لپ تاپ های سبک یافت می شود. به عنوان مثال می توان به Core i7-11900H  یا  Ryzen 7 5800U  یا  Core i7-1165G7 اشاره کرد. یک تراشه کلاس H می تواند عملکرد بیشتری را برای بازی، ویرایش عکس، ویرایش ویدیو و یا سایر کارهای فشرده ارائه دهد.

یک تراشه کلاس U یا کلاس G معمولاً به معنای وزن کمتر و عمر باتری بیشتر است  و این به قیمت عملکرد خام تمام می شود. یک نکته قابل توجه: پرداخت هزینه برای یک تراشه کلاس H و استفاده نکردن از عملکردش، بازگشت سرمایه بدی را به همراه دارد در حالی که تراشه‌های کلاس H می‌توانند تحت بارهای شدید سریع‌تر باشند، کاربران در هنگام استفاده این بهره وری را تقریباً از سایر CPUها تشخیص نمی دهند.

AMD همچنین نسخه‌های HS تراشه‌های خود را ارائه می‌کند، مانند Ryzen 7 5800HS، که از نظر عملکرد بین تراشه‌های کلاس U و تراشه‌های کلاس H قرار دارند. این پردازنده ها گزینه خوبی برای اقرادی است که می خواهند عملکرد کمی بیشتر با وزن کمی بیشتر داشته باشند.

سی پی یوهای سطح بالای K در مقابل X

AMD و Intel همچنین پردازنده‌های پیشرفته خود را با حروف K یا X اضافی در نام CPU ارائه می‌کنند، مانند Core i9-11980HK یا Ryzen 9 5900HX. برای کسانی که به دنبال بهترین عملکرد مطلق در یک لپ‌تاپ هستند، این حروف به شما می‌گویند که سریع‌ترین عملکرد موجود در بازار هستند. به خاطر داشته باشید که اگرچه ممکن است در آزمایش‌ها سریع‌ترین باشند، اما یک فرد معمولی ممکن است نتواند این مسئله را در استفاده های واقعی احساس کند. هر دو را می توان “اورکلاک” کرد، به این معنی که تراشه می تواند فراتر از سرعت نامی خود کار کند، اما تعداد کمی از مصرف کنندگان این کار را انجام می دهند. اگر به دنبال بهترین عملکرد – با قیمتی عالی – هستید K یا X در یک مدل به شما می گوید که احتمالاً یک لپ تاپ و CPU مدل بالا دریافت خواهید کرد.

خرید لپ تاپ استوک با پردازنده اینتل Core i9 یا Core i7

به طور کلی، مدل های Core i9 اینتل ارزش هزینه اضافی را ندارند، به خصوص زمانی که شما بین یک پردازنده هشت هسته ای Core i9 یا یک پردازنده هشت هسته ای Core i7 انتخاب می کنید. اشتباه نکنید، Core i9 اغلب به دلیل سرعت کلاک بالاتر و سایر مزایای فنی، بیشترین کارایی را ارائه می دهد، اما برای اکثر افراد، بازگشت سرمایه احتمالاً وجود ندارد. اگر می‌خواهید برای دریافت تجربه ممتاز هزینه کنید، Core i9 واقعاً بهترین است و حتی سردرگمی کمتری را ایجاد می کنند. چون به عنوان مثال، پردازنده‌های لپ‌تاپ Core i9 فقط با هشت هسته در دسترس هستند، در حالی که سری Core i7 گزینه‌هایی با هشت، شش و چهار هسته ارائه می‌دهند. اما بیایید صادق باشیم: اکثر افراد معمولی و حتی اکثر گیمرهای معمولی واقعاً نیازی به پردازنده های Core i9 ندارند.

خرید لپ تاپ استوک با پردازنده اینتل Core i9 یا Core i7

اینتل Core i7 در مقابل Core i5

تنها با در نظر گرفتن تراشه های نسل یازدهم اینتل، می توانیم بگوییم که احتمالاً انتخاب بین Core i7  شش هسته ای و Core i5  شش هسته ای چندان اهمیتی ندارد. Core i7 از مزیت سرعت کلاک بالاتر بهره می برد، اما احتمالاً برای اکثر افراد اهمیتی ندارد چون احتمالاً نمی توانند آن را در کارهای روزمره درک کنند. می‌توانیم با خیال راحت بگوییم اگر می‌توانید مثلاً یک Core i5  شش هسته‌ای با سایر ویژگی‌های مورد نظرتان در لپ‌تاپ را تهیه کنید، به دنبال سی پی یوهای Core i7 نباشید.

اینتل Core i5 در مقابل Core i3

اکثر افرادی که در حال مرور، استفاده از Office هستند، تفاوت زیادی بین Core i5 نسل یازدهم یا Core i3 نسل یازدهم احساس نمی کنند. اینتل در حال حاضر Core i3 را با تریم H ارائه نمی دهد، بنابراین ما فقط در مورد دسته های لپ تاپ فوق العاده سبک صحبت می کنیم. مزیت Core i5 در گرافیک یکپارچه آن است. به عنوان مثال، یک Core i5-1135G7، همان گرافیک یکپارچه ای را به شما می دهد که بهترین Core i7 اینتل ارائه می دهد. اگر قصد انجام کارهای گرافیکی سنگین را دارید، خرید لپ تاپ استوک با پردازنده Core i7 بهتر است اما برای اکثر مصرف کنندگان لپ تاپ های فوق العاده سبک Core i3 به خوبی جواب می دهد.

پردازنده های نسل یازدهم اینتل در مقابل نسل دهم

در هنگام خرید لپ تاپ استوک پردازنده های نسل 11 اینتل را در نظر داشته باشید یا پردازنده های نسل 10؟ به طور کلی برای پاسخ به این سوال باید لپ تاپ های سنگین کلاس H و لپ تاپ های فوق العاده سبک کلاس U را در نظر داشته باشیم.  در لپ‌تاپ‌های سبک، تراشه‌های نسل دهم قدیمی‌تر اینتل همچنان در حال استفاده هستند و تراشه‌های بدی برای استفاده روزمره نیستند، اما تراشه‌های نسل یازدهم جدیدتر و سریع‌تر هستند و به طور کلی ترجیح داده می‌شوند. تراشه‌های نسل یازدهم به شما می‌گویند که لپ‌تاپ احتمالا جدیدتر و کمی پریمیوم‌تر است، زیرا تراشه‌های قدیمی‌تر نسل دهم این روزها بیشتر در لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت استفاده می‌شوند. یک CPU Core نسل یازدهم با شماره مدل G7 (مانند Core i7-1165G7) تجربه بازی بسیار بهتری را با گرافیک یکپارچه خود ارائه می دهد، اما برای استفاده روزمره، نسل دهم کار خواهد کرد.

برای لپ‌تاپ‌های کلاس H سنگین‌تر، تراشه‌های نسل یازدهم به‌طور قابل‌توجهی بهتر از پردازنده‌های قدیمی‌تر کلاس H نسل دهم هستند، بنابراین برای همه کارهایی که نیاز به CPU سریع دارند، ترجیح داده می‌شوند. در حالی که پردازنده‌های نسل دهم H کلاس پایین‌تر از نسل یازدهم کلاس H هستند، اکثر بازی‌ها به CPU اهمیتی نمی‌دهند—آنها عمدتاً یک GPU سریع می‌خواهند. بنابراین اگر بین انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ با GeForce RTX 3070 با پردازنده‌ی مرکزی نسل دهم یا لپ‌تاپ GeForce RTX 3060 با پردازنده‌ی مرکزی نسل یازدهم گیر کرده اید، لپ‌تاپ‌های گیمینگ با پردازنده گرافیکی GeForce RTX 3070 انتخاب بهتری خواهند بود.

خرید لپ تاپ استوک با پردازنده های نسل دهم اینتل یا نسل نهم

این سوال بیشتر در مورد لپ‌تاپ‌های گیمینگ سنگین‌تر صدق می‌کند که در آن‌ها هنوز هم تعداد زیادی از پردازنده‌های نسل نهم را خواهید دید. پاسخ کوتاه این است که در اکثر مواقع مهم نیست که چه CPU دریافت می کنید. مدل‌های نسل دهم گزینه‌های بیشتری تا 8 هسته را در اختیار شما قرار می‌دهند، در مقابل مدل نهم عمدتاً به 6 هسته محدود می‌شود. اگر به هسته های بیشتری نیاز دارید، لپ تاپ نسل دهم را بخرید. اگر می خواهید بیشتر بازی کنید، یک بار دیگر GPU را بر CPU ترجیح خواهید داد. به عنوان مثال، اگر به لپ‌تاپ نسل دهمی با GeForce GTX 1650 Ti در مقابل لپ‌تاپ نسل نهم با GeForce GTX 1660 Ti نگاه می‌کنید (اعداد بزرگ‌تر برای GPU به معنای عملکرد بیشتر)، به سراغ GPU با اعداد بزرگ‌تر بروید.

AMD Ryzen 5000 در مقابل Ryzen 4000

سری AMD Ryzen 5000 ترجیح داده می شود. تراشه‌های AMD Ryzen 5000 زمانی که در اوایل سال جاری معرفی شدند، واقعاً پردازنده‌هایی بودند که بازی را تغییر می‌دادند، اما آنها همچنین به استقبال گسترده‌تری نسبت به تراشه‌های Ryzen 4000 دست یافتند. این بدان معناست که احتمالاً در لپ‌تاپ‌های Ryzen 5000 ویژگی‌های بهتری مانند صفحه‌نمایش بهتر و پردازنده‌های گرافیکی سریع‌تر پیدا خواهید کرد. با این حال، هنوز تعداد زیادی لپ‌تاپ Ryzen 4000 در اطراف وجود دارد. هر دو پردازنده Ryzen 5000 و Ryzen 4000 انتخاب های بسیار خوبی در لپ تاپ های باریک و سبک و همچنین نوت بوک های با کارایی بالا هستند، بنابراین به طور کلی آنچه که با بودجه شما سازگار است را انتخاب کنید.

خرید لپ تاپ استوک با پردازنده AMD Ryzen 5000 یا Ryzen 3000

ما از طرفداران پر و پا قرص پردازنده های AMD Ryzen 5000 هستیم  چون  سری Ryzen 3000 قدیمی‌تر (و کمیاب‌تر) هستند. Ryzen 3000 را بیشتر در یک لپ‌تاپ نازک و سبک می‌توانید پیدا کنید. برای اکثر افرادی که در وب گردی می کنند، آفیس را اجرا می کنند و یوتیوب را تماشا می کنند، Ryzen 3000 خوب است، اگرچه عمر باتری Ryzen 3000 به طور کلی ضعیف است. برای عملکرد بهتر و عمر باتری مناسب تر ما یک پردازنده Ryzen 5000 یا Ryzen 4000 را به آن ترجیح می دهیم.

خرید لپ تاپ استوک با پردازنده AMD Ryzen 5000 یا Ryzen 3000

AMD H-series در مقابل AMD U-series

ما در بالا به این موضوع اشاره کردیم، اما باز هم در ینجا تذکر می دهیم شما باید بر اساس کاری که با لپ تاپ خود انجام می دهید، AMD H-series یا AMD U-series را در نظر بگیرید. سری H به سادگی در لپ تاپ های بزرگتر و قدرتمندتر استفاده می شود و سری U در لپ تاپ های فوق العاده سبک قابل حمل استفاده می شود . اگر بازی می‌کنید یا کارهای فشرده انجام می‌دهید، AMD H-series را انتخاب کنید. اگر کارهای سبک تر روزمره را انجام می دهید برای خرید لپ تاپ استوک با پردازنده AMD U-series اقدام کنید که نیاز شما را برآورده می کند.

 خرید لپ تاپ استوک با پردازنده AMD Ryzen 9 یا Ryzen 7

مانند اینتل، AMD Ryzen 9 در واقع سریع‌ترین پردازنده‌های ای ام دی است، اما در سطح عملی، گیمر و مصرف‌کننده معمولی احتمالاً تفاوت را احساس نمی‌کنند. اگر لپ‌تاپ Ryzen 7 با ویژگی‌ها و قیمت مناسب بیشتر شما را جذب می‌کند، می‌توانید از Ryzen 9 صرفنظر کنید.

AMD Ryzen 7 در مقابل Ryzen 5

لپ‌تاپ‌های کلاس AMD Ryzen 7 سری H تا 8 هسته را در اختیار شما قرار می‌دهند، در حالی که Ryzen 5 H به حداکثر 6 هسته  محدود می شود. ما می‌توانیم بگوییم که برای اکثر گیمرها و مصرف‌کنندگان، Ryzen 5 بیش از اندازه کافی است. بنابراین می‌توانید انتخاب CPU را بعد از انتخاب GPU یا احتمالاً انتخاب صفحه نمایش قرار دهید. برای مثال، ما یک لپ‌تاپ Ryzen 5 با GeForce GTX 1660 Ti را به یک لپ‌تاپ Ryzen 7 با GeForce GTX 1650 Ti ترجیح می‌دهیم.

جمع بندی

جدول زیر به شما ایده ای می دهد که حداقل به چه پردازنده ای نیاز دارید تا برنامه ها را راحت تر اجرا کنید. ما در مورد کارت گرافیک در این مقاله صحبتی نکردیم اما بخش مهمی از فرایند خرید لپ تاپ استوک محسوب می شود.

خانواده و سری پردازنده ها
مرور و چت کردن Intel Celeron ، Intel Pentium ، Intel Core i3 ، AMD A4، AMD A6
پخش و تماشای محتوا Intel Core i3 ، AMD A8، AMD A9، AMD A10، AMD Ryzen 3
دفتر کار Intel Core i3 ، Intel Core i5 ، AMD Ryzen 3، AMD Ryzen 5
برنامه نويسي Intel Core i5 ، Intel Core i7 ، AMD Ryzen 5، AMD Ryzen 7
بازی Intel Core i5 ، Intel Core i7 ، AMD Ryzen 5، AMD Ryzen 7
طراحی Intel Core i7 ، Intel Core i9 ، AMD Ryzen 7

در آخر به خاطر داشته باشید که سرعت هسته سریعتر به این معنا نیست که یک پردازنده همیشه سریعتر است. شاید بگویید که یک پردازنده 2 گیگاهرتزی سریعتر از یک پردازنده 1.4 گیگاهرتزی است اما اینطور نیست. عوامل متعددی ماند تعداد هسته‌ها، بهینه‌سازی‌ها، مقدار حافظه کش، و غیره در این امر دخیل هستند.

منبع: pcworld

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *